Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival besørger alltid storfint besøk til sine åpningskonserter, og denne fredagen var intet unntak. Hvertfall om vi skal tro Ståle Wikshåland;
"Åpningskonsert av det helt sjeldne slaget. Omtrent slik kan vi oppsummere konserten med Windsbacher Knabenchor, som åpnet Oslo Kirkemusikkfestival i Trefoldighetskirken i går kveld."
- Dagbladet, 14.03
Ensemble 96 fikk i godt selskap innpass i årets festival med ny musikk av mange fremragende komponister - mange av dem kvinnelige - som vi brukte til å male et portrett av en moderne maria. Diffust og spekulativt sier kanskje du, velfungerende sier jeg.
Trauste prioriteringer
Minst 2 anmeldere var til stede på konserten, men i skrivende stund har den fremdeles ikke fått pressedekning. Det har imidlertid Windsbacher Knabenchor fått, som foruten Wikshålands anmeldelse fikk oppmerksomhet fra Idar Karevold i Aftenposten. Dersom Dagbladet og Aftenposten ønsker å fremstå som aviser med et lite snev av interesse for norsk kortradisjon, og ønsker å bidra til å videreføre denne, burde i alle fall Aftenposten bytte ut Karevold med Hillveg. Sistnevnte gjorde solide anmeldelser av Ensemble 96s grammynominerte plate og solistkorets griegplate. Hvorfor ikke også slippe han til der musikken fremføres?
På konsertfronten er anmeldelser av - og debatter rundt - norsk kormusikk et svært sjeldent syn i mediene. Den tilskrevede spalteplassen handler i stedet om hvem som skriker høyest om saker vi har hørt om i månedsvis, eksempelvis størrelsen på den offentlige støtten til filharmonien; en viktig sak, men nå holder det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar